Focke-Wulf overtar lufta

De fleste tyske jagerflyavdelingene, også kalt Jagdgeschwader, var i kamp gjennom hele krigen – på forskjellig frontavsnitt. Jagdgeschwader 54 ble satt opp i midten av 1939 ved Nürnberg. Første gangen Geschwaderen var i kamp, var under den polske kampanjen. Utstyrt med Messerschmitt Bf-109D var deres hovedoppgave å eskortere bombefly, bakkeangrep og å holde de polske jagerflyene borte. Flere piloter utmerket seg og fikk utmerkelser for innsatsen i felttoget.

I oktober 1939 var de tilbake i Tyskland. De ble stasjonert vest og sør i Tyskland. I den stille perioden fram til felttoget mot Frankrike, Belgia og Nederland, ble Geschwaderen utstyrt med Bf-109E. For det meste ble det rekognoseringstokt langs den franske grensen. Da felttoget startet den 10. mai 1940 var Geschwaderens rolle hovedsakelig luft- til bakkeangrep og eskorte av bombefly av typen Heinkel 111 og Junkers Ju 87 – Stuka.

I løpet av de første ukene ble de flyttet til Nederland. De angrep de britiske soldatene på strendene ved Dunkirk. I perioden 10. mai til 21. juni ble Geschwaderen kreditert for 17 nedskutte fiendefly. På sommeren 1940 fikk pilotene hvile ut i forkant av slaget om England. Noen luftkamper kom det til, og totalt 21 fiendtlige fly ble skutt ned. En av flyplassene til JG 54 ble angrepet av britiske bombefly med store tap av mannskaper og fly.

I slaget om England var det hovedsakelig Gruppe I, II og III som deltok. De skjøt ned 238 engelske fly, men mistet svært mange flygere og fly. Hele 40 % av flygerne falt fra i løpet av de korte månedene slaget sto.

Den 25. august fikk JG 54 ny sjef. Major Hannes Trautloft overtok etter major Metting. Trautloft innførte det grønne hjerte på flyene – Grünherz – og fikk av dette navnet «Grünherzgeschwader» JG 54. Han tok dette merket fra sitt hjemsted – Thüringen – som hadde dette grønne hjertet som distriktsmerke.

Det første Ritterkreuz ble også tildelt under kampene mot de engelske flyene over Kanalen. For å få dette måtte flygerne oppnå 20 nedskutte fiendefly. Det første ble tildelt Hauptmann Dietrich Hrabak fra II/JG 54 den 21. oktober. Senere kom det to til som fikk denne utmerkelsen.

Senhøstes 1940 og tidlig i 1941 ble JG 54 sine Grupper splittet opp og sendt til forskjellige områder. III/JG 54 deltok i Balkan-felttoget mens de andre Gruppene lå i Holland og Frankrike. Sent på vårparten ble hele Geschwaderen samlet i Preussen for å starte forberedelsene til Operasjon Barbarossa.

JG 54 var en del av Luftwaffes Luftflotte 1 som dekket Generalfeldmarschall Wilhelm Ritter von Leebs Armegruppe Nord med ansvar for den nordlige delen av felttoget. Med hovedmål Leningrad rykket styrkene raskt igjennom de baltiske statene og stanset foran Leningrad sent på høsten 1941.

Den første dagen – 22. juni – skjøt JG 54s flygere ned hele 45 russiske fly. Den 18. juli passerte de det 500. nedskutte fiendtlige flyet, og frem til 5. desember hadde de skutt ned 1078 russiske fly. I samme periode tapte de 46 egne fly.

Den 4. april 1942 passerte de 2000 nedskutte fiendefly.

Focke-wulf, oppslag

I februar 1943 begynner JG 54 med å skifte ut Messerschmitt Bf 109F/E-flyene med de nye Focke-Wulf 190. Antallet nedskutte fly akselererer, og den 23. februar 1943 passerer de 4000 nedskutte fly. På én dag – den 7. mars 1943 – skyter de alene ned 59 russiske fly.

JG 54 gjør det meget godt med sine nye fly. De skiftes og oppgraderes stadig til nyere og bedre versjoner.

Den 23. mars 1944 passerer de 7000 nedskutte, og den 15. august samme år – 8000 nedskutte russere. Som vi ser av tallene, må antallet luftkamper ha økt drastisk, og det kom av at russerne pøste på med nye fly og dårlig trente flygere i denne perioden.

JG 54 forble sammen med Arme Gruppe Nord helt til slutt. Russerne nedkjempet aldri denne armégruppen, men omgikk dem og ventet til de overga seg i mai 1945. Før overgivelsen tok jagerflyene i JG 54 med seg så mange av bakkemannskapene som mulig og fløy over til de amerikanske og engelske styrkene vest i Tyskland. Skrekken var å bli tatt til fange av russerne.

Totalt skjøt JG 54 ned over 9000 fiendtlige fly under krigen og ble den Geschwaderen med nest flest nedskutte fly. De mistet 501 flygere i kamp og 242 savnet – antatt døde. De mistet 1076 Messerschmitt Bf 109-ere og 746 Focke-Wulf 190 totalt under hele krigen.

Du kan lese mer i bokasinet Østfronten.