Elektriske rutefly på trappene

Prinsippene som kan muliggjøre elektriske trafikkfly.

Hver dag tar åtte millioner mennesker av i passasjerfly. Luftfart er fortsatt en bransje i vekst, og den som skyter gullfuglen med et praktisk anvendelig eldriftsystem, kan innlede en ny epoke i luftfarten. Elektroflyvningens historie begynte i 1973, da en modifisert Brditschka HB-3 motorglider fløy elektrisk i tolv minutter. Men siden har det ikke vært så mye framgang. Ennå finnes det ikke batterier som kan levere de energimengdene ruteflymotorer krever, men elflyvning er kanskje ikke så langt unna som en skulle tro.

NASA bruker et elektrisk eksperimentfly de kaller Maxwell til å demonstrere at batteridrevne fly ville være stillere og mer energiøkonomiske, med den miljøfordelen at de ikke slipper ut karbonforbindelser. Flyprodusenten Airbus studerer også mulighetene for miljøvennlig flyvning; deres ladbare E-Fan ble i 2015 historiens første helelektriske tomotors småfly til å krysse Kanalen. Nå arbeider selskapet med produksjonsmodellen E-Fan 2.0 og med en hybridversjon som heter E-Fan Plus.

Tesla-direktør Elon Musk nøyer seg ikke med å revolusjonere veitrafikken, han har vurdert elektrisk flyvning også. Da han ble spurt hva den neste store ideen hans ville dreie seg om, svarte han slik: «Jeg har tenkt litt mer på det vertikalstartende elektrojetflyet … jeg er sterkt fristet til å gjøre noe med det.»

Du kan lese mer i bokasinet Årets begivenheter innen vitenskap 2017.