Tesla mot Faraday Future

Elbilgiganten Tesla konkurrerer direkte mot nykomlingen Faraday Future i en helelektrisk duell.

Tesla Motors, oppkalt etter den lovpriste fysikeren Nikola Tesla, ble grunnlagt i 2003. Med røtter i datamiljøet gikk selskapet inn for å skape avanserte elbiler for massemarkedet. Til å begynne med lanserte de Roadster, som var første serieproduserte bil med litium-ion-batterier, og viste kritikerne at elbiler kunne være framtiden. I 2012 kom Teslas neste trinn i form av Model S. Det var den første elektriske sedanen i prestisjeklassen, og den ble raskt etterfulgt av Model X, en SUV på samme plattform. Nå har Tesla lansert Model 3, som skal begynne å rulle av samlebåndet mot utgangen av 2017. Den tar sikte på å bli Teslas hittil rimeligste modell og skal bygge videre på de tidligere modellenes framgang.

En av Teslas nye rivaler på elbilmarkedet er Faraday Future, som har hentet navnet fra Michael Faraday, elektromagnetismens pionér. Det unge selskapet ble stiftet i 2014, og står på terskelen til å starte produksjonen av sin første modell, superbilen FFZero1. Foreløpig eksisterer bare prototyper, men de har imponert bileksperter med sitt futuristiske utseende og sine høye prestasjoner. Modellen har vakt oppmerksomhet i løpskretser også, og Faraday Future er påmeldt i Formel E i inneværende sesong.

Selskapet har kanskje ingen biler ute på banen ennå, men lover en kreativ konstruksjon som vil vise at den er kommet for å bli. Bilens variable plattformarkitektur (VPA) er svært tilpasningsdyktig, og batterier kan fjernes eller legges til for å endre vekt, ytelser og rekkevidde.

På veien fra visjon til praktisk resultat bruker selskapet VR-teknologi til å studere bilen i utviklingsfasen, mens ideer føres raskest mulig fra skisse til prototyp ved hjelp av 3D-printing. Disse teknikkene skal brukes på hele Faraday Future-flåten, som etter de siste beregningene vil begynne å dukke opp på veien i 2018.

Du kan lese mer i bokasinet Årets begivenheter innen vitenskap 2017.