Life of Bryan

Slik ble den teite faren fra Malcolm i midten en Hollywood-favoritt ved hjelp av tidenes råeste TV-serie …

Hollywood-karrierer er ikke ment å fungere på denne måten. Hvis du ikke er en stjerne innen du er 50, sier det vel seg selv at det aldri kommer til å skje. Men Bryan Cranston fikk aldri den beskjeden – han inntok A-listen med et brak i en alder av 57. Og i Hollywood-år er det omtrent 114.

Fram til 2008 var Cranston kun han fyren fra situasjonskomedien Malcolm i midten om barnegeniet. Han var ikke engang stjernen i serien – hvis noen skulle få et gjennombrudd derfra, burde det vært Malcolm selv, Frankie Muniz (også kjent som Agent Cody Banks – hvordan går det med de filmene nå, Frankie?). Men plutselig fikk han fyren fra Malcolm i midten kritikerne til å gå av skaftet. Han fyren fra Malcolm i midten vant tre Emmy-priser på rad. Han fyren fra Malcolm i midten var stjernen i en av de mest spennende, mest ukonvensjonelle og konsekvent beste seriene fra det siste tiåret. Bryan Cranston var blitt et hett navn og plutselig den nye (gamle) stjernen i Hollywood. «Breaking Bad har åpnet mange dører for meg», innrømmer han. «Jeg vil alltid være takknemlig for det.»

Gradvis suksess

Hvis det er mulig å få det motsatte av suksess over natten, så har Cranston fått nettopp det. Før Malcolm i midten brukte han tre tiår på å jobbe så godt som utelukkende som gjestestjerne: Chicago Hope, LA Law, The X-Files, 3rd Rock From The Sun, Mighty Morphin Power Rangers, Diagnosis: Murder … Han var i dem alle. Og han var tilsynelatende fornøyd med rollen han hadde fått.

«Hvis Malcolm i midten ikke hadde endret [ting], og jeg fortsatte å plukke opp småjobber her og der, så ville jeg fortsatt vært en veldig lykkelig mann siden jeg ville vært i stand til å leve av det», sier Cranston. «Jeg hadde en kone og en datter og en hund og et hus, og det var nok. Penger var rett og slett ikke viktig for meg. Straks jeg sluttet å være opptatt av å tjene penger, tjente jeg mer penger enn jeg noen gang har hatt i livet mitt. Hvis du er i stand til å leve av noe du elsker å gjøre, er det ikke så farlig med resten.»

Men det kan ikke skade hvis det du elsker å gjøre blir omfavnet av stort sett alle som ser det. Rollen som Walter White i Breaking Bad kommer bare én gang i livet. Walter er innledningsvis en introvert og spak kjemilærer som får vite at han har uhelbredelig kreft, og begynner å lage metamfetamin for å betale for behandlingen og for å kunne forsørge familien. Over fem stadig mer brutale sesonger har det vært en treg, intenst tilfredsstillende reise med en av de mest engasjerende personlighetsutviklingene i TV-historien, idet en hyggelig familiefar blir en fryktet figur i Albuquerques kriminelle underverden.

«Vi måtte ta oss god tid på denne reisen hvor vi tok en god person og gjorde ham slem, og AMC og Sony var fantastiske partnere som lot oss ta den tiden vi trengte for å la den overgangen skje naturlig», forklarer Cranston. «I løpet av den overgangen begynte jeg å bli veldig bevisst på denne mannens natur fra et sosiologisk standpunkt, og jeg innså og aksepterte at hver eneste person kan bli farlig avhengig av omstendighetene de befinner seg i – følelsen av desperasjon, trengsel, sinne, ego, hva nå enn det måtte være, hvis knappene trykkes på alle disse elementene, vil den personen bli farlig.

«Jeg pleier å tenke at rollefigurer som framstilles som endimensjonale, ikke bare er kjedelige, men også urealistiske», fortsetter han, «og at vi som mennesker er i stand til å oppleve hele spekteret av emosjoner. Så jeg syntes ikke det var så rart at Walter White kunne drepe noen og så gå hjem og tilbringe tid ærlig og inderlig med spedbarnsdatteren sin.»

Men White ville neppe vært like overbevisende hvis Cranston fortsatt så ut som forstadsfaren fra Malcolm i midten.

«En del av det var å anerkjenne at når han kom til å gå gjennom cellegiftbehandlingen, ville han naturligvis miste håret sitt, og vi diskuterte dette. Straks vi barberte vekk håret, skjedde det en transformasjon fra den engstelige, alminnelige personen til en langt mer farlig person. Vi innså også at det mest truende utseende en mann kan ha, er et skallet hode og ansiktshår. Hår gjør alt mykere, så da jeg hadde hår, virket jeg ikke like skremmende som da jeg ikke hadde hår, og av en eller annen grunn er ansiktshår bare mer truende.»

I det meste av sin levetid var ikke Breaking Bad akkurat det du kaller en vinner på seertallsfronten. Faktisk har serieskaper Vince Gilligan innrømmet åpenlyst at serien ikke hadde overlevd uten populariteten på Netflix. Men i likheten med AMC-kollegaen Mad Men er Breaking Bad den typen serie som kritikere dåner etter, og som Hollywood-folk elsker. I likhet med Hugh Laurie, som også blomstret sent på stjernefronten, har Cranston vært i stand til å oversette denne populariteten til å skape massiv etterspørsel på filmfronten – det lønner seg åpenbart å holde seg på sporet med en jobb du elsker å ha.

Siden Breaking Bad begynte, har Cranston gjort det til en vane å være enestående i stort sett alt han har gjort, fra Ryan Goslings mekanikersjef i Drive, til en CIA-fyr i Argo, til den onde Cohaagen i (den riktignok unødvendige) nyinnspillingen av Total Recall. Men selv om det er et par ekstra nuller på lønnsslippen enn for et par tiår siden, sier Cranston at han fortsatt velger oppdrag på samme måte som han alltid har gjort – alt handler om å lage de tingene han har lyst til å lage.

«Jeg trodde aldri at jeg kom til å være i en posisjon hvor jeg hadde penger eller var rik», sier han. «Jeg har en forretningsfører og investeringsrådgivere og agenter som jobber for å bruke pengene mine klokt, og jeg stoler på at de gjør nettopp det. Så jeg tar energien jeg ikke kaster bort på det, og bruker den til å gjøre det jeg elsker. Siden jeg begynte å gjøre det, flyter det av seg selv. Jeg vet ikke engang hvor mye jeg tjener.»

Han filmer for øyeblikket James Francos 30-tallsdrama In Dubious Battle sammen med Selena Gomez, og har lånt stemmen sin til Kung Fu Panda 3, men det neste prosjektet hans vil være tittelrollen i Trumbo – en biografisk film om manusforfatter James Dalton Trumbo som ble svartelistet fra Hollywood på 40-tallet. På tidspunktet da dette intervjuet ble gjennomført, derimot, gjorde han seg klar for lanseringen av Gareth Edwards’ Godzilla, hvor han spiller faren til Aaron Taylor-Johnson.

«Jeg tenkte at dette ville være en god anledning til å gå i en helt annen retning», forklarer Cranston. «Hvis jeg valgte noe som var et drama med en tone som lignet Breaking Bad, ville man begynt å gjøre sammenlikninger, og jeg tror ikke jeg ønsket det. Og helt ærlig ønsker jeg ikke å gjøre ting jeg er vant med som skuespiller. Hvis jeg har spilt visse rollefigurer før, ønsker jeg å gjøre fullstendig nye ting. Og hvis dette kun var en monsterfilm, ville jeg ikke vært her. Men siden Gareth var i stand til å gjøre denne historien om til en saga drevet av rollefigurene, blir du faktisk investert i dem etter hvert som historien utfolder seg.»

Bryan Cranston, oppslag

Monsterrolle

Det er et vitnesbyrd om hvor stor Cranstons stjernestatus er blitt når Edwards sier at Godzilla-rollen ble skrevet med ham i tankene. Og det i en verden hvor filmstudioer gjør det til en regel å signere stjernene sine for minst to oppfølgere – Cranston er bare signert for denne ene filmen. «Én av gangen», sier han. «Vi får se hva som skjer etter det.»

Cranston er åpenbart ikke redd for å gå nye veier og har hintet til at det kanskje ikke vil ta lang tid før han gjør sin debut som filmregissør. (Han har forberedt seg til jobben i flere år, da han har regissert episoder av Breaking Bad, Modern Family og Malcolm i midten.)

«Jeg håper jeg får regissert et manus som jeg har skrevet. Det er et mordmysterium», sier han. «Det er en veldig mørk historie, veldig Breaking Bad-aktig i tonen, med litt syk humor i tillegg.»

Det burde ikke være noe problem å være en kameleon for Cranston. Ja, han er berømt, og ja, han er elsket – om man var vitne til den voldsomme mottakelsen hans på Comic-Con i 2014, så ville man skjønt det. Men i motsetning til mange stjerner har Cranston den fordelen at han ikke likner så mye på utseendet til signaturrollen sin.

«Jeg forstår at det er flott for meg som skuespiller at Walter White-figuren er innprentet i folks hoder som en skallet mann, og at jeg da ikke er en skallet man», sier han. «Ikke et vondt ord om skallede menn, men som skuespiller lar det meg endre utseendet mitt, og det lar meg ta på meg og bruke forskjellige masker.» Hør på han fyren fra Malcolm i midten. Han vet hva han snakker om.

Du kan se Breaking Bad i sin helhet på Netflix, eller på DVD og Blu-ray.

Du kan lese mer i bokasinet Topp 100 TV-serier.