Ørkenstorm

 Hva skjer når en fjerner taket fra verdens råeste superbil? Ren ondskap, rett og slett. Vi drar ut i ørkenen og virvler opp litt støv i 350 km/t med Aventador SV Roadster.

Det skjuler seg en slags ondskap i disse eksosrørene. Og da mener jeg ikke bare det forpinte skriket som kommer når vi passerer 6000 o/min, eller den svulmende resonansen ved lavere turtall, som om djevelen selv viser sin tilfredshet etter et godt måltid. Dypt skjult mellom pyroteknikk og snøft kan jeg banne på at bilen ler av oss, en ondskapsfull humring fra langt nede i støvlene.

Superbiler kan ikke virke mer truende enn Lamborghinis V-tolvere. Det bør de i alle fall ikke. Og dette er en ekstra olm tyr: Aventador LP750-4 SV Roadster. Den er en nedstrippet, opptrimmet utgave av SV Coupe, men uten taket til å beskytte sansene mot bombardement. Det blir mer lyd og vind, det tviler vi ikke på. Men er en slik posør av en kabriolet verdig en betegnelse som bare er brukt fire ganger de siste 44 årene, og bare er reservert for Lamborghinis mest hardbarkede avkom? Selv ikke Countach fikk adgang i den klubben.

For det første er det å kalle bilen bløtaktig som å kalle en tungvektsbokser en skjør blomst. Ingen av delene anbefales, og begge deler gir blodig nese. Som i Coupe-utgaven er den 6,5 liters V-tolveren forsterket med 49 hk, noe som bringer totalen opp i 740 hk ved 8400 o/min, og 687 Nm ved 5500 o/min, mens kjørekomforten er tilsvarende redusert.

Det er ingen navigasjonshjelp, ingen radio, bare nakne dørpaneler i karbon med lærstropper, takpaneler i karbon, racingstoler i karbonskall (mer om disse torturinstrumentene senere). Faktisk er det karbon overalt hvor en kjenner, fra hekkspoileren til de hoggtannaktige frontvingene, noe som gir en vektreduksjon på 50 kg i forhold til den ordinære Aventador Roadster, selv om nødvendig forsterkning av understellet gjør den 50 kg tyngre enn SV Coupe. Ikke at prestasjonstallene hemmes vesentlig av den ekstra ballasten. Null til hundre på 2,9 sekunder er en tidel svakere, men toppfarten på 350 km/t er den samme. Det sies at tiden på Nürburgring er identisk med kupémodellens imponerende tid på litt under sju minutter, bare tre sekunder langsommere enn en Porsche 918 Spyder. Jepp, vi er i den ligaen, ja. Plutselig ser prislappen på flerfoldige millioner ut som billigsalg.

Hvis det er aggresjon en er ute etter, er Aventador uslåelig. Selv F12tdf ville luske beskjemmet bort om den sto i nærheten. Forandringene hos SV er så ekstreme at på Sheikh Zayed-veien deler trafikken seg opp som en fiskestim for å slippe oss forbi. Her er det ingen blinking med lys eller tuting, bare respekt. Hvor vi enn stopper, svermer det fram selfie-gærne barn, og voksne menn bare står og koper, lamslått av begjær. Men slik er det med Lamborghinier, og slik har det alltid vært. Vi er ikke her for å kartlegge hva folk mener, eller suge til oss ufortjente komplimenter. Vi er her for å kjøre. Og kjøre skal vi.

Du kan lese mer i bokasinet Superbiler fra Top Gear.