Pagani har skapt en hyllest til sin muse Benny Caiola i form av Huayra BC. Vi blir med teamet på en eksklusiv morgentur i siste utviklingsfase.
En løshund står obsternasig i sentrum av vendesirkelen vår. Vi skal snu vår Huayra BC for å kjøre enda en gang gjennom en pittoresk serie svinger som ender i en lang rettstrekning, og hunden er fullstendig uaffisert av at et 20 millioners rullende kunstverk i karbonfiber med 789 hk prøver å bruke den som rundingskjegle. Mens vi venter på at fotografen skal innta en ny posisjon og kalle oss fram, stirrer vår slitne firbente venn på bilen med umiskjennelig begeistring. Det ser ut til at Horacio Paganis nyeste kreasjon har fått en beundrer. Når vi drar av gårde på en ny runde, gjør vår firbente fanklubb det samme, ivrig etter å vise at hunder er bedre enn hyperbiler. Dragracehistoriens mest ujevne konkurranse varer bare et øyeblikk, og mens vi gasser på oppover åsen, krymper den biljaktende beaglen i speilene. Vi kan nesten føle hundens skuffelse.
Men nå trengs det konsentrasjon. Ut av siste sving i serien gir vi jernet og kjenner hvordan nakkemusklene sliter og hodet tvinges ganske kraftig tilbake idet 1100 Nm pøses gjennom de bakre 355/25 Pirelli P-Zero-dekkene. Den sicilianske landsbygda flår forbi kanten av synsfeltet og måkes ut av speilet og gjennom brevsprekken mellom hekkspoileren og de hekkmonterte balanserorene som danser og justerer seg for å optimalisere bilens marktrykk. Det tar ikke lang tid å forstå at denne bilen er seriøst rask, et brutalt angrep på sansene, og det slår oss at Sicilia kanskje ikke riktig er stor nok for en BC. Den første trøkken flater ut når vi passerer 5500 o/min, men ved 6000 er det på tide å skifte gir, og etter et øyeblikks ro slukes enda en solid porsjon siciliansk atmosfære opp av V12-motorens svære turboer og eksploderer bakover. Denne øya er helt opplagt ikke klar for femtegiret, med mindre vi ønsker å begrave denne BC nr. 2 i fjellsiden til Etna, så det er på tide å tråkke ned den spesiallagde karbonkeramikken, som biter godt og sakker ned Sicilia … Litt senere kommer vi på å trekke pusten.
Les mer i bokasinet Superbiler fra Top Gear.