The Imitation Game

Hver nye sportsbil er en «911-dödare». Nå må den turboladede Carreraen slå de unge jyplingene og skape et overbevisende bilde av sin forgjenger …

Dette er den nye 911. Helt sant.

Ny styling, nei? Vi har etter hvert lært at det ikke gjøres sånt med 911. Men det rare er hvordan bilen fungerer – hvordan den skyter bortover veien, er noe helt nytt. Her er det ikke snakk om en ansiktsløftning, men en hjerne- og hjertetransplantasjon. Nye 991 drives av en flat sekssylindret motor – Porsche har ikke gått helt fra vettet – men den har en 3,0 liters biturbobokser der forrige generasjons Carrera S hadde en 3,8 som pustet ved normalt trykk. Den gir større kraft og dreiemoment, men lavere drivstoffforbruk og utslipp (offisielt). Dermed tok vi med oss en mektig Jaguar F-Type R og en håndlagd BMW i8 i samme slengen. Millionbiler som er matchende motstykker når det gjelder kraft og effektivitet.

Så velkommen til vår ettermiddag. Top Gears testbane var dynket i et nytt regnskyll og sola hadde omsider gitt opp å trenge gjennom de dystre skybankene. Vi slengte oss i Porschens karbonsete, og brummet nordover til nærmeste bensinstasjon. Vi kjenner i8 godt fra før, og i denne malstrømmen hadde ikke F-Type kommet gjennom dagen uten at den før eller senere måtte hektes på en slepekrok. Firehjulsdrevne F-Type er en bedre hverdagsbil, men når vi først har en bane å leke oss på, går det bra med bakhjulsdrift. 911 irriterer oss likevel. Ollie Marriage ankom banen i den, med et ansiktsuttrykk som en lege med en konvolutt han helst ville sluppet å levere. Men hele dagen har den vært fenomenal i de elvestrykene hvor banen tidligere lå. Folk som misliker Porscher, kritiserer 911 for å være altfor beregnelig. Denne nye er et mysterium.

Du kan lese mer i bokasinet Superbiler fra Top Gear.