En ny Ferrari har inntatt stallen. Den har 661 hk, 760 Nm dreiemoment, og … hysj – turbo.
Et lite selskap fra Nord-Italia valgte nylig å turbolade en av sine sportsbiler. Denne beslutningen var av potensiell interesse for noen få tusen mennesker som har et par millioner å bruke på en upraktisk og rask toseters kupé.
Det var flere gode grunner til at det lille selskapet fra Nord-Italia fattet beslutningen. Med den nye turboladingen har sportsbilen atskillig mer kraft og dreiemoment enn forgjengeren, og langt større fartsressurser både rett fram og rundt en bane. Og likevel vil den bruke litt mindre bensin og slippe ut litt mindre CO2.
Derfor kan en kanskje betrakte det lille norditalienske selskapets beslutning om å turbolade en av sine sportsbiler som a) innlysende og ukontroversiell, og b) uten nevneverdig betydning i det store bildet. Om Ford ga Fiesta en ny peilestav, ville det få større samlet betydning i bilverdenen.
Problemet er at det lille selskapet fra Nord-Italia er Ferrari, og at sportsbilen er 488 GTB, etterfølger til 458 Italia og Speciale. Noe som betyr at beslutningen om turbolading har møtt en respons som om paven hadde stilt til nattandakt i lilla hanekamsveis.
Du kan lese mer i bokasinet Superbiler fra Top Gear.